Francisco Javier García Varela
(07.09.1946-28.05.2001) este chiliande origine, biolog , filozof si
neurolog care, impreuna cu profesorul Humberto Maturana, este
cunoscut pentru introducerea conceptului de autopoiesis in biologie
si co-fondator al Insitutului pentru Minte si Viata.
Descriind structura si functia
sistemului imunitar, Francisco Varela il numeste "al doilea
creier". El face o analogie intre sistemul imunitar si sistemul
nervos, aratand ca ambele se autoregleaza si controleaza raspunsul
corpului la mediu. Sistemul imunitar, ca si cel nervos, isi poate
aminti si poate invata, adaptandu-se astfel nu in sens cognitiv, ci
fiziologic. Interactiunea intre minte, sistemul nervos si sistemul
imunitar furnizeaza baza fiziologica pentru influentele emotiilor
asupra starii de sanatate. Dovezile legate de forta acestei
interactiuni include faptul ca stresul experimentat de sistemul
nervos impiedica functionarea sistemului imunitar, iar raspunsurile
imunitare pot fi conditionate, la fel cum cainele lui Pavlov a
invatat sa saliveze la auzul clopotelului. Studierea acestei
armonizari reactive intre sistemul nervos si cel imunitar se numeste
psihoneuroimunologie (psiho pentru minte, neuro
pentru sistemul nervos si imunologie pentru sistemul
imunitar) si reprezinta un nou domeniu de studiu
al biologiei. Premisa interdependentei
intre neurologie, imunologie si psihologie formeaza o baza
conceptuala pentru multe dintre cercetarile descrise in aceasta
carte.
Psihoneuroimunologia este studiul
relatiilor dintre sistemul nervos, sistemul imunitar si starile
psihice. Este un domeniu nou in Occident, neavand o vechime mai mare
de cincisprezece ani, extrem de interesant, pentru ca furnizeaza o
intelegere a legaturii dintre minte si corp.
Antonio Coutinho si colegii sai de la
Institutul Pasteur din Paris au crescut soareci intr-un mediu izolat,
fara risc de infectie, in care nu au fost expusi actiunii niciunui
antigen (molecule externe), cu exceptia aerului si a alimentelor
simple. Daca ne gandim la viziunea clasica asupra sistemului imunitar
ca fiind strict defensiv, ne-am astepta ca soarecii sa nu aiba un
sistem de aparare. Dar, daca privim sistemul imunitar ca detinand un
cod cognitiv intern si o aparare impotriva intrusilor, atunci rezulta
ca soarecii care nu sunt expusi antigenilor au un sistern imunitar
normal. Rezultatele experimentului sunt foarte limpezi: cu greu se
poate diferentia sistemul imunitar al soarecilor care nu sunt expusi
antigenilor de cel al soarecilor crescuti normal. Evident, in afara
laboratorului, ei vor muri, tot asa cum, daca am crescut un copil
intr-un mediu lipsit de incercari, acesta nu va sti cum sa se
fereasca de pericole. Totusi, sistemul imunitar al acestui copil ar
putea fi cu greu deosebit de cel al unui copil normal. Daca un
soarece aflat in izolare va fi obisnuit treptat cu diversi antigeni,
el va supravietui. Tot ceea ce ii trebuie este, in principal, sa
invete.
Un al doilea exemplu, de asemenea,
foarte recent, este depistarea unei legaturi intre dislexie si bolile
autoimune. Dislexia apare la copiii care intampina dificultati la
citire – o operatiune cognitiva cerebrala foarte complexa. Ei pot
vedea literele inversate, confundandu-l de exemplu, pe b cu d. Se
crede ca dislexia este cauzata de probleme aparute in dezvoltarea
timpurie a creierului si stim de ani buni ca la copiii dislexici
exista mici diferente in ceea ce priveste fiziologia creierului.
Bolile autoimune apar atunci cand sistemul imunitar incepe sa trateze
o anumita parte a corpului ca pe o bacterie, declansand un raspuns
imunitar impotriva ei. De exemplu, in miastenia gravis*, sistemul
imunitar ataca jonctiunile dintre muschi si nervi, cauzand
dificultati de miscare si multa durere. Exista nenurnarate boli
autoimune, iar medicina intampina mari dificultati in tratarea lor.
Cu cativa ani in urma, s-a demonstrat ca marea majoritate a copiilor
care sufera de dislexie au, de asemenea, si tulburari autoimune. Cele
doua aspecte sunt evident interconectate si ambele pot fi puse pe
seama unor dezechilibre hormonale aparute pe parcursul dezvoltarii,
in special ale hormonilor corticoizi gonadotropi. Aceleasi derapaje
in dezvoltare ale sistemelor nervos si imunitar pot conduce la efecte
corelate, dar foarte diferite. Repet, toate acestea nu au sens in
imunologia clasica.
Al treilea exemplu este problema
stresului. Este evident ca stresul are legatura cu starile psihice si
cu atitudinea psihologica si produce, de asemenea, cateva efecte in
corp. Intrebarea este: care sunt caile prin care actioneaza? Creierul
raspunde la stres intr-un mod foarte puternic si sistematic,
producand hormoni, cum ar fi glucocorticoizii. Acestia sunt eliberati
in fluxul sangvin sau direct in sistemul limfatic. Ei se combina cu
receptorii de pe suprafata limfocitelor, fie reprimandu-i, fie
activandu-i. Pe masura ce apar schimbari in: sistemul imunitar,
limfocitele produc si hormoni sau alti mesageri, numiti
imunotransmitatori. La randul lor, aceste molecule afecteaza direct
anumiti neuroni din sisternul limbic al creierului, astfel incat
legatura functioneaza in ambele directii. De asemenea, este foarte
importanta descoperirea faptului ca sistemul nervos autonom, care se
ocupa de controlul visceral, cum ar fi reglarea glandelor sau
contractarea muschilor intestinali, poate inerva maduva osoasa.
Sistemul nervos autonom se dezvolta direct in maduva osoasa si poate
regla numarul si tipul celulelor T produse acolo. Inervarea maduvei
osoase produce schimbari in configuratia sistemului imunitar, care,
la randul lui, determina producerea transmitatorilor ce conduc la
modificarile din creier. Acestea sunt exemple foarte
limpezi si exacte de interactiune neuroimunitara.
limpezi si exacte de interactiune neuroimunitara.
Oamenii de stiinta au reusit, de
asemenea, sa dea la iveala si alte exemple detaliate si foarte
interesante de interactiuni neuroimune. De curand, s-a descoperit ca
unele limfocite produc hormonii numiti betaendorfine. Acestia sunt
cunoscuti ca opiacee cerebrale, niste calmante care, in mod normal,
sunt produse chiar de creier. Asadar, aceiasi hormoni care sunt
transmitatori in interiorul creierului pot fi produsi de limfocite,
care, intr-un astfel de caz, actioneaza ca neuroni foarte
indepartati.
Acestea sunt cateva dintre caile care
leaga sistemul imunitar de cel nervos si care devin din ce in ce mai
cunoscute. Ceea ce nu se cunoaste e modul in care aceste efecte pot
fi si mai specifice. De exemplu, atunci cand vorbim despre reprimarea
sau activarea imunitara, efectul este specific anumitor clone. In mod
similar, se stie ca transmitatorii care reprima sau stimuleaza
neuronii afecteaza doar anumite zone din creier. Evident,
interactiunile dintre cele doua creiere complexe - sistemul imunitar
si cel nervos - au efecte specifice. Dar cum? Pentru moment, aceasta
este o intrebare deschisa. Reglajul fin al interactiunilor dintre
cele doua sisteme nu este inca limpede, dar e clar ca aceste legaturi
exista si ca putem interveni pentru a le intrebuinta in scopuri
medicale. Ati putea intreba de unde vine psiho, din
psihoneuroimunologie. Occidentalii, sau cel putin oamenii de stiinta
neurologi, echivaleaza automat in mintea lor starile emotionale,
perceptuale sau cognitive ale activitatii neuronale. Tindem sa credem
ca o stare mentala implica o activitate masurabila intr-o anumita
zona a creierului, asa cum se intampla atunci cand oamenii se simt
stresati, putand descoperi hormonii eliberati in creierul stresat.
Aceasta corespondenta psihoneuronala este o premisa importanta in
neurostiinta.
Asa cum avem o identitate neuropsihica,
exista si o identitate pe care eu o numesc imunosomatica sau
imunocorporala. Aceasta imunocorporalitate are acelasi tip de
integritate de ansamblu, sau atotcuprinzatoare, ca in cazul sinelui
nostru cognitiv. De pilda, atunci cand ma identific ca fiind eu,
Francisco, pun o eticheta unui complex. Corpul meu se eticheteaza si
el singur, prin functionare. Daca inlocuiesc o bucata din pielea mea
cu o alta bucata de piele, tesutul este respins, chiar daca am grija
sa folosesc celule de acelasi tip. Corpul recunoaste ca nu este vorba
de o parte a sa. Daca ne-am putea uita in corp, ceea ce pare a fi un
simplu tesut mentine de fapt niste procese foarte active, in
permanenta desfasurare, dar care ies la iveala doar atunci cand sunt
provocate. Nu suntem obisnuiti sa ne gandim la corp ca la un sine
care reprezinta o entitate la fel de cornplexa ca sinele nostru
cognitiv, dar, in realitate, chiar asa functionam, cu toate ca nu ii
putern atribui acestui proces, in mod constient, o eticheta
lingvistica. Intorcandu-ne la analogia sociala, eu imi cumpar in
fiecare zi painea de la un brutar din Paris, a carui familie face
asta de 200 de ani. El este o parte a societatii si stie cum sa coaca
painea. Daca intr-o zi as gasi la acea brutarie o alta persoana, care
ar putea face aceleasi actiuni, vanzand aceeasi paine, lucrurile nu
ar sta totusi la fel. Brutarul apartine acelui loc, date fiind lunga
istorie a interactiunilor sale, faptul ca e cunoscut de oameni de
multa vreme si ca au impreuna o limba comuna. Il poti imita pe acest
brutar francez, dar, daca nu detii istoria, limba si capacitatea de
interactiune potrivite, vecinii te vor respinge. Ceea ce fixeaza
celulele mele la locul lor si determina celulele ficatului sa se
comporte ca niste celule hepatice, iar pe cele ale timusului sa se
comporte ca niste celule specifice acestui organ etc. este faptul ca
ele impartasesc aceasta limba comuna, operand impreuna, in
acelasi context. In mod asemanator, brutarul stie ca bancherul apartine comunitatii, chiar daca acesta din urrna se ocupa de altceva.
acelasi context. In mod asemanator, brutarul stie ca bancherul apartine comunitatii, chiar daca acesta din urrna se ocupa de altceva.
Suntem atat de obisnuiti cu
functionarea corpului nostru, incat nu mai acordam atentie
complexitatii procesului care il mentine in functiune. La fel ca si
in creierul uman, unde capacitatile de genul memoriei sau al simtului
sinelui sunt proprietati date ale tuturor neuronilor, in sistemul
imunitar exista o capacitate de intretinere a corpului, de alcatuire
a unui istoric si de a avea un sine. Ca proprietate data, este ceva
care apare, dar nu exista nicaieri. Din punctul de vedere al
psihoneuroimunologiei, corpul are si el o identitate, care este
cunoscuta conceptual, dar nu exista nicaieri. Identitatea mea
corporala nu este localizata in genele mele sau in celulele mele, ci
in complexul interactiunilor.
*Miastenia gravis este o tulburare
cronica a muschilor, caracterizata de slabiciune si tendinta de a
obosi usor. Se intalneste de obicei la tineri si este cauzata de
pierderea receptorilor musculari pentru substante chimice,
responsabili de inducerea contractiei musculare. Muschii capului si
ai cefei sunt foarte des afectati.
Prezentare facuta de Francisco
Varela in cadrul celei de-a treia Conferinta Minte si Viata la
Dharamsala, in 1990.
Emotii vindecatoare: Dialoguri cu
Dalai Lama despre ratiune, emotii si sanatate (Curtea Veche 2008)
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu