Daniel Brown este profesor de psihologie la Harvard Medical School si director de Medicina Comportamentala la Cambridge City Hospital. El este licentiat al Universitatii din Massachusetts si a obtinut si titlul de doctor in religie la Universitatea din Chicago cu lucrarea studiu comparativ al cailor contemplative Tibetane, Theravadan si Yoga. El este co-autor al lucrarii Transformarea Constiintei: Perspective conventionale si contemplative asupra dezvoltarii si studiaza pe larg hipnoza si medicina de comportamentala.
Trauma si pretul sau
Am studiat oameni care au supravietuit
diferitor tipuri de traume psihice - molestati sexual in copilarie,
victime ale unor crime, supravietuitori ai razboiului, inclusiv
raniti sau care au trait experienta mortii clinice, oameni
incarcerati sau torturati sistematic din motive politice si
refugiati. Cele mai multe experiente cu refugiatii le-am avut cu
persoane din America Centrala, dar am lucrat si cu refugiati din
sudul Asiei, mai ales, din Cambodgia, dar si cu cativa din Vietnam.
Cand lucram cu astfel de indivizi, este
foarte greu sa incepem cu tratamentul psihologic. Debutam, in schimb,
cu interventii asupra mediului, deoarece, in cazul refugiatilor,
adesea cultura a fost fragmentara. Primul nivel de interventie
vizeaza restabilirea comunitatii si asigurarea nevoilor primare:
adapostul si hrana. Cand ajung intr-o tara straina, ei nu stiu cum
sa se descurce sau sa obtina ajutor, asa ca ii sprijinim sa se
stabileasca undeva. Munca este ingreunata de faptul ca politica
americana de acceptare a strainilor prevede distribuirea acestora in
diferite orase din tara. Asta nu este o abordare corecta, pentru ca
ceea ce le trebuie intr-adevar oamenilor este reconstituirea simtului
comunitatii. Daca supravietuitorii sunt imprastiati in comunitati
diferite, se vor simti foarte izolati. Nu cunosc limba si nu au
contact cu oamenii din propria lor cultura. Asadar, in masura in care
este posibil, incercam sa-i incurajam sa traiasca in aceeasi
comunitate. De asemenea, ii invatam lucrurile esentiale, cum ar fi
limba engleza, care sa-i ajute sa se descurce in viata cotidiana, dar
prioritatea ramane intotdeauna reconstituirea simtului relatiilor
comunitare.
Comunitatea nu este doar una a
indivizilor, ci si practicile din cultura lor, asa ca ii incurajam
sa-si reconstruiasca obiectele de arta si artizanat si sa-si reia
ritualurile religioase. De exemplu, am incurajat cambodgienii din
zona Bostonului sa mearga la temple budiste. Pentru cambodgieni, cel
mai dificil este faptul ca doar fermierii saraci au supravietuit
holocaustului. Cei mai multi muncitori calificati au fost ucisi, iar
institutiile care se ocupau de cultura lor, cum ar fi scolile si
lacasurile de cult, au fost distruse.
Am ramas foarte impresionat atunci cand
am fost in Satul Copiilor Tibetani, pentru ca acolo oamenii incearca
sa faca acelasi lucru pe care cercetatorii din Occident l-au
recomandat ca prima etapa in tratamentul victimelor torturii si ale
experientelor oribile ale holocaustului: facilitarea traiului
supravietuitorului in comunitate, impreuna cu cei din neamul lui si
asigurarea nevoilor primare, hrana si adapostul. Urmatorul pas este
atragerea lor in participarea la restabilirea propriei mosteniri
culturale. Pentru refugiatii din Tibet, nu este suficient sa traiasca
in comunitate - ei trebuie sa practice dharma si sa se implice in
arta.
Daca incercarn sa le asiguram un
tratament psihologic oamenilor in acest moment, acest lucru nu
functioneaza. Chiar daca au cosmaruri noaptea si sunt foarte agitati
si tematori, nu putem face mare lucru inainte de a-i introduce in
comunitate. Acest prim nivel de interventie poate dura cativa ani si,
din pacate, ei trebuie sa traiasca in suferinta si disperare pana
cand este restabilita comunitatea. Uneori, medicamentele pot fi
folositoare, dar este complicat, pentru ca s-ar putea sa nu inteleaga
despre ce e vorba sau sa refuze sa le ia. Incercam sa le furnizam
aceleasi medicamente pe care le-ar primi in propria lor cultura, dar,
in general, la inceput nu tratam direct efectele torturii.
Odata ce comunitatea este restabilita
si oamenii pot vorbi suficient de bine engleza pentru a se descurca,
ori sunt folositi interpretii, se trece la urmatorul nivel: munca
psihologica.
Facem acest lucru atat individual, cat
si in grup. Unii nu vor sa lucreze in grupuri, date fiind
antecedentele lor culturale. Printre refugiatii din America Centrala
se gasesc atat membri ai extremei stangi, cat si mernbri ai
brigazilor mortii, de extrema dreapta, care au plecat din cauza
nerespectarii drepturilor omului. Ambele tabere traiesc in aceeasi
comunitate, astfel incat razboiul continua. Ei nu se aduna in
grupuri, deoarece se tem ca cel de alaturi ar putea fi un inamic. Cu
alte grupuri, cum ar fi cele de cambodgieni, este mai usor de lucrat.
Acestia se strang in grupuri pentru ca aceste legaturi sunt foarte
benefice pentru ei. Probabil ca acelasi lucru este valabil si in
cazul tibetanilor. Odata adunati in grupuri, ii facem sa vorbeasca
despre treburile zilnice. Nu ii punem sa discute despre experientele
torturii, pentru ca asta ii agita si le agraveaza foarte mult
simptomele, atat fizice, cat si mentale.
Urmatoarea etapa a tratamentului este
lucrul individual in cadrul unui proces asemanator psihoterapiei.
Multi refugiati nu inteleg asta, dar totul poate fi pus in termenii
propriei lor culturi. Cei care au fost torturati sistematic au mari
dificultati in a se simti in siguranta alaturi de oricine sau chiar
si atunci cand sunt singuri. Le este teama tot timpul ca va veni
cineva sa le faca rau. Ei isi retraiesc experienta de multe ori, in
vise, iar in stare de veghe au amintiri fugare ale traumei, carora nu
le pot face fata. I-am rugat sa-si expuna viziunea asupra sigurantei.
I-am intrebat daca s-au simtit vreodata in siguranta, apoi i-am pus
sa se imagineze in situatia respectiva, astfel incat sa poata obtine
sentimentnl de siguranta dupa bunul plac. Daca spun ca nu s-au simtit
in viata lor in siguranta, le cerem sa-si imagineze cum s-ar putea
simti astfel alti oameni, punandu-se apoi pe ei insisi in situatia
respectiva.
Aceste viziuni asupra sigurantei
dureaza intre zece minute si o ora. Atunci cand incearca sa
vizualizeze, intervine adesea o schimbare si incep sa apara amintiri
ale torturii. In acel moment, le spunem sa incerce sa isi imagineze
un alt loc aflat in siguranra. Daca amintirile nedorite revin, le
cerem sa incerce din nou, astfel incat sa invete sa-si controleze
amintirile. Daca au fost torturati sistematic, ar putea avea nevoie
chiar si de trei ani pentru a vizualiza siguranta, dar, in final, se
vor simti la adapost si increzatori. Astfel, siguranta devine
fundamentul terapiei relatiilor. Odata ce oamenii devin mai
increzatori in capacitatea de a-si controla starea psihica in acest
fel, trecem la alte vizualizari. In cele din urma, vor incepe sa-si
aminteasca fragmentat experientele din timpul torturii si sa
vorbeasca despre ele. Incercam sa-i facem sa discute despre ele doar
putin cate putin. Cu timpul, vor vorbi mai usor si le vor putea
intelege. Lucrurile se vor aseza, iar ei vor duce o viata normala.
Prezentare facuta de Daniel Brown
in cadrul celei de-a treia Conferinta Minte si Viata la Dharamsala,
in 1990.
Emotii vindecatoare: Dialoguri cu
Dalai Lama despre ratiune, emotii si sanatate (Curtea Veche 2008)
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu