Dr. Richard J. Davidson este profesor
la Catedra William James, profesor de psihologie si psihiatrie la
Cateda Vilas; director al Laboratorului pentru Neurologia Afectelor,
Universitatea Wisconsin-Madison.
"Potrivit rapoartelor, se pare ca
este ceva neobisnuit in legatura cu creierul lui Einstein. Despre ce
anume este vorba?" a intrebat Sfintia Sa Dalai Lama.
"Exista o arie in lobul parietal,
numita girusul angular, care este mai mare in creierul lui Einstein,
potrivit relatarilor. Aici se intalnesc toate simturile, asa cum
spuneam si mai devreme."
"Este vorba doar de o legenda care
s-a perpetuat sau se bazeaza pe fapte?"
"Nu a fost studiata suficient, dar
este o chestiune interesanta. Einstein marturisea ca atunci cand
incepea sa gandeasca, percepea adesea o multime de imagini vizuale,
ceea ce se cheama sinestezie. Sinestezia este o asociere de registre
senzoriale intr-un continut mintal. Se speculeaza ca aceasta arie a
creierului, care era mai mare la Einstein, ii permitea sa gandeasca
in felul in care gandea."
"Probabil ca nu se poate afla
acest lucru", a raspuns Dalai Lama, "dar credeti ca
Einstein s-a nascut cu acest lob parietal marit? Poate sa fie aceasta
o explicatie a geniului sau sau credeti ca s-a dezvoltat datorita
felului in care si-a folosit mintea de-a lungul vietii si ca acea
arie s-a dezvoltat pur si simplu? Care a fost oul si care gaina?"
"Probabil ambele", a spus
Richie.
"Un raspuns foarte prudent",
a spus Dalai Lama razand. Apoi a continuat: "Incerc sa fac o
legatura intre aceasta chestiune si o conversatie in care se sustine
a ca fiecare proces de gandire trebuie sa apara in urma unei
activitati a creierului. Ma situez pentru moment nu doar pe pozitia
unui budist, ci a oricarei persoane care afirma existenta unor vieti
anterioare si ulterioare acesteia ~ o teorie care sustine ca o mare
varietate de stari ale constiintei care nu depind de activitatea
creierului pot sa treaca de la o viata la alta." Conversatia la
care se referea avusese loc in timpul celei de-a doua intalniri a
Institutului pentru Minte si Viata. Intrebarea era: constiinta poate
continua sa existe in anumite forme si dupa moarte, fara suportul
creierului?
Richard Davidson (neurostiinta si
psihologie) a raspuns citand un pionier american atat in psihologie,
cat si in filozofie. "In primul capitol al lucrarii sale
Principles of Psychology (Principiile psihologiei), scrisa in 1890,
William James spunea ca creierul este singurul organ nemijlocit care
sta la baza operatiilor mintale si ca restul principiilor psihologiei
nu constituie decat o nota de subsol la aceasta teza."
Francisco Vare1a a obiectat ca intr-o
lucrare ulterioara, The Varieties of Religious Experience (Tipologia
experientelor religioase), William James si-a contrazis aceasta teza.
"Deci", a spus Richard
Davidson , "James nu a fost coerent in aceasta privinta si cu
siguranta nu avem la dispozitie dovezile necesare pentru a ajunge la
o concluzie certa."
Thupten Jinpa a comentat malitios: "Din
punctul de vedere al literaturii traditionale tibetane, as spune ca
scrierile mai tarzii sunt considerate mai de incredere."
La care Richard Davidson a replicat;
"In stiinta, este exact pe dos."
Specificul inteligentei umane
Intorcandu-se la expunerea sa, Richie a
prezentat o plansa cu cortexul prefrontal, pe care erau schitate
ariile centrale: cortexul frontallaterodorsal, orbitofrontal si
ventromedian aceasta ultima zona avand o importanta speciala pentru
emotii. Plansa lui Richie infatisa doua imagini ale creierului, una
din lateral, iar cealalta de la baza. "Lobul frontal este
impartit in mai multe arii diferite. Aria cunoscuta sub numele de
cortexul ventromedian este foarte importanta pentru emotii.
Pacientii care au suferit leziuni ale
acestei arii manifesta un comportament emotional neregulat,
perturbat, cum ar fi izbucnirile emotionale.
Partii celei mai din fata a lobului
frontal i-a fost atribuit, prin traditie, un rol important in anumite
tipuri de procese cognitive, in special in planificare. In masura in
care si anumite aspecte ale emotiei implica anticiparea viitorului –
ca atunci cand anticipam cu nerabdare intalnirea cu o persoana draga,
pe care n-am mai vazut-o de multa vreme -, aceasta parte a creierului
va juca un rol activ in reprezentarea acestui
obiectiv in minte." La un nivel
mai general, motivatia depinde, in parte, de activitatea din aceasta
regiune a lobului frontal, care proiecteaza in minte sentimentele pe
care le vom avea atunci cand ne vom atinge obiectivele.
"As vrea sa zabovesc putin mai
mult asupra lobului frontal, pentru ca este foarte important pentru
activitatea de controlare a emotiilor si, in special, pentru emotiile
distructive. Ariile din creier implicate in declansarea initiala a
unei emotii sunt diferite de ariile creierului implicate in controlul
unei emotii."
Nucleul amigdalian joaca un rol central
in circuitele care declanseaza o emotie, in vreme ce cortexul
prefrontal raspunde in buna parte de procesul de reglare. "In
situatii obisnuite, ariile creierului care declanseaza o emotie si
cele care raspund de controlul acesteia sunt activate in mod simultan
- asa ca atunci cand este declansata o emotie, sunt declansate si
mecanismele implicate in controlarea ei. Acest aspect ne poate ajuta
sa intelegem emotiile distructive, pentru ca putem examina acele arii
din creier care sunt implicate in controlul emotiilor pentru a vedea
daca functioneaza corespunzator. "
"Una dintre trasaturile unice ale
speciei umane este nivelul sau de inteligenta", a spus Dalai
Lama. "Puteti identifica una sau mai multe parti ale creierului
care se coreleaza strict cu nivelul exceptional al inteligentei umane
- partea care este in mod distinctiv umana?"
Raspunsul lui Richard Davidson a
revenit la importanta lobilor frontali. "Mai devreme, am spus ca
orice comportament complex implica interactiuni intre diferite arii
ale creierului. Inteligenta este cu siguranta o trasatura foarte
complexa si presupune in mod cert interactiuni intre diferite arii
ale creierului. Acesta este un raspuns prudent. Dar permiteti-mi sa
ofer un raspuns mai speculativ. E limpede ca lobii frontali joaca un
rol important in ce priveste trasaturile unice ale inteligentei umane
- nu doar in ceea ce, in Occident, consideram inteligenta cognitiva,
ci si in ce priveste inteligenta emotionala. Lobii frontali sunt
esentiali pentru ambele."
Faptul ca unele dintre ariile
creierului sunt implicate, in acelasi timp, in emotiile pozitive si
in facultatea gandirii i-a atras atentia lui Dalai Lama. El considera
ca aceasta este o confirmare din partea neurologiei a ceea ce a
crezut dintotdeauna: anume ca emotiile constructive, pozitive pot fi
bazate pe ratiune si sporite de aceasta. Obiceiul sau ca intr-o
dezbatere sa ridice obiectii care aparent infirma concluziile
anterioare l-a condus la urmatoarea intrebare.
Cortexul prefrontal, loealizat chiar in
spatele fruntii, adaposteste centrii de comanda ai creierului care
raspund de abilitati cum ar fi gandirea anticipativa. Zona
ventromediana a cortexului prefrontal este vitala pentru reglarea
emotiilor.
"Ati spus mai devreme ca tipul de
imagini mintale pe care le avea Einstein poate fi corelat cu o zona
din spatele creierului", a spus Dalai Lama. "Imaginile
mintale care apar atunci cand gandesti par sa aiba un corespondent in
lobul parietal, corect? Daca numim acest lucru imaginatie, atunci
puterea imaginatiei unei persoane ar parea foarte strans legata de
nivelul sau de inteligenta. Si atunci ati spune ca lobul parietal,
care nu face parte din lobul frontal, joaca de asemenea un rol
crucial in inteligenta specific umana?" Punand aceasta
intrebare, Dalai Lama se legana usor inainte si inapoi, absorbit de
firul argumentarii .
Richard Davidson a raspuns: "Da.
Cu siguranta. Insa la oameni, mai mult decat in cazul altor specii,
exista conexiuni masive intre lobul frontal si cel parietal.
Capacitatea imaginativa, in sensul gandirii creative a lui Einstein,
implica cu siguranta conexiuni intre lobul frontal, care raspunde de
formarea unor concepte mai abstracte si imaginile vizuale mintale."
Daniel Goleman adaugat: "Einstein
marturisea ca ideile ii veneau mai intai vizual si abia dupa aceea le
punea in cuvinte. Vedea ecuatiile si legile fizice mai intai sub
forma de imagini."
Prezentare facuta de Richard J.
Davidson in cadrul celei de-a opta Conferinte Minte si Viata la
Dharamsala, in 2000.
Emotii distructive: Cum le putem
depasi? (Curtea Veche 2005)
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu