Joyce McDougall (1920 – 2011, psihanaliza) a
adus contributii semnificative la intelegerea perversiunilor,
simptomelor psihosomatice, sexualitatii feminine, creativitatii si
dependentei. Joyce McDougall s-a nascut in Noua Zeelanda unde
a obtinut un doctorat in educatie; ulterior, s-a mutat la Londra si a
studiat psihanaliza pentru mai multi ani la Hampstead Clinic for
Child Psychotherapy, unde entuziasmul Annei Freud au inspirat-o in
munca sa. Apoi s-a mutat in Franta unde a continuat studiul in
psihanaliza persoanelor adulte.Cercetarile clinice, originalitatea
teoretica, mintea deschisa si lipsa dogmatismului au
facut-o unica de-a lungul carierei sale de 60 de ani si i-au permis
sa creeze o legatura valoroasa intre scoliler psihanalitice
anglo-saxona si franceza. McDougall a scris
patru carti in domeniul psihanalizei: Plea for a
Measure of Abnormality (1978), In Theatre of the Mind:
Illusion and Truth On the Psychoanalytical Stage (1982), Theatre
of the Body: A Psychoanalytic Approach to Psychosomatic Illness
(1989) si The Many Faces of Eros (1996).
Sigmund Freud se intreba mereu: “De
ce? De ce oamenii se imbolnavesc? Cum se insanatosesc oamenii? De ce
avem razboaie? De ce este civilizatia in pragul prapastiei?”
Joyce considera ca psihanaliza este
rodul civilizatiei occidentale si a avut un impact major asupra
lumii, mai ales asupra profesionistilor din sanatate mintala. Dupa
Freud, toti profesionistii din sanatate au inceput sa recunoasca
legatura dintre corp si minte. Freud a fost mereu preocupat de
legaturile psihice si somatice. El era foarte constient de faptul ca
starea corpului afecteaza imaginile din minte, psihic si
ca tot ce se intampla in mintea sau psihicul nostru ne afecteaza de
asemenea corpul. El considera corpul si psihicul aflate intr-o
stransa legatura, dar guvernate de legi diferite. Legile psihicului
functioneaza acolo unde legile sistemului biologic nu functioneaza,
insa ele interactioneaza si se influenteaza constant.
In lumea occidentala impactul freudian
a depasit cu mult granitele sanatatii. El a lasat o amprenta majora
in educatia profesionistilor si a avut un efect considerabil in
domeniul creativitatii. Artistii si filozofii, in special, au fost
foarte inspirati de descoperirile si filozofia freudiana. Singurul
domeniu in care Freud nu a excelat a fost muzica. El a declarat ca
farmecul muzicii i-a scapat in totalitate si regreta ca aceasta este
o lume inchisa pe el. Freud avea un interes deosebit pentru cuvinte
si semiotica. Era foarte important pentru el sa gaseasca cuvinte
pentru fenomene umane care nu au fost numite pana atunci. Putem spune
ca Freud venera cuvintele. Este cert ca umanitatea este facuta din
cuvinte si inrobita de cuvinte. In Ebraica si Biblia Crestina se
spune: “La inceput a fost cuvantul.” Eu as avea o sugestie mai
buna, spune Joyce, “La inceput a fost sunetul.” Chiar si in lumea
intrauterina, fatul aude sunetul si ritmul.
Freud cauta un cuvant care sa
denumeasca forta vitala care se afla in fiecare fiinta umana –
forta care da sens vietii si cauta sa ajunga si sa atinga alte
persoana; forta care se exprima prin iubire, sexualitate,
spiritualitate si toate formele de creativitate. El considera aceasta
forta ca un flux de energie si a numit-o libido. Ca rezultat
al observatiilor clinice si reflectiilor asupra lumii din jurul lui
Freud crede ca in om exista o alta forta la fel de puternica care
cauta moartea – autodistrugerea si/sau distrugerea altora. Intre
forta vitala si forta mortido (morti) exista eternul conflict
in psihicul uman. El considera ca impulsurile mortii isi au originea
din libido. Cu alte cuvinte aceasta sursa puternica a vietii poate fi
folosita pentru bine sau pentru rau – de partea vietii sau de
partea distrugerii sau a mortii.
Freud vedea pshicul uman ca o structura
formata din trei straturi. A denumit primul nivel constienta.
Urmatorul este cunoasterea de care noi nu suntem constienti mereu dar
care poate fi amintit mereu – acest nivel este denumit
pre-constienta. Al treilea, cel mai mare si mai misterios,
este nivelul de inconstienta despre care nu stim si nu poate
fi intalnit in starea de veghe si care exercita o mare influenta
asupra comportamentului pe tot parcursul vietii.
Mintea
inconstienta este permanent activa in lumea noastra psihica
interioara si ne impinge sa gasim solutii instinctual (care sunt
adesea in conflict cu cererile lumii exterioare). Freud spune ca
mintea inconstienta este a intregii umanitati – tot ceea ce de
secole am mostenit de la umanitate. El numeste acest patrimoniu
mostenirea filo-genetica, spre deosebire de
mostenirea noastra ontogenetica, care este alcatuita din tot ceea ce
o persoana a experimentat din momentul nasterii. Cercetarea
psihanalitica moderna merge chiar mai departe de atat si demonstreaza
importanta evenimentelor si memoria intrauterina. Astfel
amintirile din copilarie, chiar si din pantecele mamei, impreuna cu
fortele libido
si mortido
sunt toate continute in mintea inconstienta.
Prezentare facuta de Joyce McDougall
in cadrul celei de-a patra Conferinte Minte si Viata in 1992.
Sleeping,
Dreaming and Dying (Boston, Wisdom
Publications, 1997)
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu