Stanislav Grof (n. 1931, Praga,
Cehoslovacia) este unul dintre fondatorii psihologiei transpersonale
si un pionier in domeniul cercetarii starilor de constiinta
modificate, folosite cu scopul de a vindeca, a evolua si a cunoaste.
Grof si-a luat doctoratul la Praga, in 1957 si a absolvit Academia
Cehoslovaca de Stiinte in 1965, devenind la vremea aceea un
psihanalist freudian. In 1967, a fost invitat ca asistent la Johns
Hopkins University School of Medicine din Baltimore, dupa care a
ajuns cercetator-sef la Maryland Psychiatric Research Center, unde a
lucrat, printre altii, cu Walter Pahnke si Bill Richards. In1973, dr.
Grof a fost invitat la Esalen Institute din Big Sur, California, unde
a ramas pana in 1987, dezvoltandu-si ideile. Fiind presedinte
fondator al Asociatiei Transpersonale Internationale (infiintate in
1977), a devenit apoi membru al Departamentului de Filozofie,
Cosmologie si Constiinta de la California Institute of Integral
Studies.Grof este cunoscut in special pentru studiile sale timpurii
legate de utilizarea LSD si efectele acestuia asupra psihicului uman—
psihoterapia psihedelica. El a construit un cadru teoretic pentru
psihologia pre si perinatala, precum si pentru psihologia
transpersonala. Dupa interzicerea folosirii LSD, la sfarsitul
anilor1960, Grof a descoperit ca multe dintre aceste stari de spirit
puteau fi explorate si in absenta drogurilor, cu ajutorul anumitor
tehnici de respiratie, intr-un mediu propice. El continua si astazi
aceste cercetari, sub denumirea de „respiratie holotropica".
Printre cele mai cunoscute lucrari
publicate de Stanislav Grof de-a lungul timpului, se numara: Realms
Of The Human Unconscious: Observations From LSD Research (1975), LSD
Psychotherapy (1980),
The Holotropic Mind: The Three Levels
Of Human Consciousness And How They Shape Our Lives
(1992) (impreuna cu Hal Zina Bennet).
Multi savanti si profesionisti din
domeniul sanatatii mintale au constientizat, cu spiritul deschis,
prapastia abisala dintre psihologia si psihiatria contemporana si
marile traditii spirituale antice sau orientale, cum sunt diferitele
forme de yoga, Saivismul din Kasmir, Vajrayana tibetana, taoismul,
budismul, suhsmul, Cabala sau alchimia. Bogatia reprezentata de
asterea profunda a psihicului si a constiintei umane cumulata in
aceste sisteme vechi de secole nu a fost adecvat recunoscuta,
explorata si integrata in Stiinta occidentala.
Desi multe observatii extraordinare,
definitorii pentru o cultura, au fost descrise in mod repetat in
studii bine documentate, au fost respinse sau interpretate drept
credinte primitive, superstitii, psihopatologie individuala si de
grup. Putem mentiona aici experientele si practicile samanice starile
de transa, mersul prin foc, ritualurile aborigene, practicile de
vindecare spirituala sau dezvoltarea diverselor capacitati
paranormale la indivizi sau intregi grupuri sociale. Aceasta situatie
este mult mai complicata decat pare la prima vedere. Contactul
informal si confidential cu antropologi m-a convins ca multi dintre
ei au hotarat sa nu raporteze anumite aspecte ale experientelor de pe
teren, de teama ca vor fi ridiculizati sau ostracizati de colegii
materialisti (newtonieni-cartezieni), periclitandu-si astfel imaginea
profesionala.
Inadecvarea si esecurile conceptuale
ale vechii paradigme nu se limiteaza la datele din culturile exotice.
Provocari la fel de serioase au reiesit si din cercetarea
occidentala, clinica si de laborator. Experimentele utilizand
hipnoza, izolarea si supraincarcarea senzoriala, controlul voluntar
al starilor interioare, biofeedback-ul si acupunctura, au aruncat o
lumina noua asupra multor practici antice si orientale, dar au creat
mai multe probleme conceptuale decat raspunsuri satisfacatoare.
Cercetarea psihedelica a clarificat intr-un fel multe date istorice
si antropologice enigmatice referitoare la samanism, mistere ca forma
de cult, ritualuri de trecere, ceremonii de vindecare, fenomene
paranormale implicand folosirea plantelor sacre. Totusi, in acelasi
timp, a validat o buna parte din cunoasterea antica, aborigena si
orientala despre constiinta si a slabit cateva premise filozofice de
baza ale stiintei mecaniciste.
In cele ce urmeaza, voi descrie pe
scurt cele mai importante observatii din psihoterapia LSD, pe care le
consider provocari serioase adresate teoriei psihiatrice
contemporane, convingerilor medicale curente si modelului mecanicist
al Universului bazat pe conceptiile lui Isaac Newton si ale lui Rene
Descartes. Unele dintre aceste observatii sunt legate de anumite
caracteristici formale ale starilor psihedelice, de continutul lor si
cateva conexiuni extraordinare care se pare ca exista intre ele si
tesatura realitatii exterioare. Subliniez aici din nou ca discutia
care urmeaza nu se aplica numai starilor psihedelice, ci si unei
diversitati de stari neobisnuite de constiinta care apar spontan sau
sunt induse prin mijloace nelegate de droguri. Astfel, toate
subiectele in cauza au o validitate generala pentru intelegerea
mintii umane in stare de sanatate sau de boala.
Dupa ce am condus cateva mii de
experiente cu LSD si alte substante care modifica starea mintala si
dupa ce am experimentat eu insumi multe stari psihedelice, expertiza
in materie de fenomene induse de droguri imi lipseste in privinta
altor tipuri de experiente inrudite. Din anul 1954, cand am devenit
interesat si m-am familiarizat cu drogurile psihedelice, am condus
personal peste 3 000 de experimente cu LSD si am avut acces la peste
2 000 de inregistrari ale sedintelor conduse de colegii mei din
Cehoslovacia si din Statele Unite. Subiectii acestor experimente erau
voluntari „sanatosi”, diferite grupuri de pacienti psihiatrici si
persoane suferind de cancer in stadiu terminal. Populatia de
nonpacienti consta din psihiatri si psihologi, cercetatori din
diferite alte discipline, artisti, filozofi, teologi si asistente
medicale din psihiatrie.
Pacientii cu tulburari emotionale
apartineau mai multor categorii de diagnostic. Printre ei se aflau
persoane cu diferite forme de depresie, psihotici, alcoolici,
dependenţi de narcotice, persoane cu tulburari psihosomatice si
schizofrenici.
Am sa incep cu o scurta descriere a
caracteristicii formale ale starilor de constiinta iesite din comun.
In sedintele psihedelice si in alte tipuri de experiente neobisnuite,
pot fi experimentate secvente dramatice diferite, cu o intensitate
senzoriala, un sentiment al realului si o acuitate dincolo de
perceptia comuna a lumii materiale.
Desi le optice ale acestor secvente
sunt cele sesizate de cei oameni, experiente cat se poate de realiste
pot avea in alte domenii senzoriale. Uneori, sunete puternice, voci
de om sau de animal, intregi secvente muzicale, stare fizica intensa
si alte senzatii somatice, ca si mirosuri si gusturi binedefinite pot
sa domine experienta, fie sa joace un rol important. Procesul de
gandire poate fi influentat in modul cel mai profund, iar intelectul
poate crea interpretari ale realitatii foarte diferite de
interpretarea caracteristica persoanei aflata in starea obisnuita de
constiinta. Descrierea elementelor experimentale esentiale din
starile neobisnuite deconstiinta nu ar fi completa fara a mentiona o
intreaga gama de emotii puternice drept componente standard.
Multe experiente psihedelice par sa
aiba o calitate generala similara celor din viata de zi cu zi, cu
secvente care se desfasoara in spatiul tridimensional, intr-un timp
liniar si continuu.Totusi, in mod caracteristic, apar imediat
dimensiuni suplimentare si alternative experimentale. Starea
psihedelica are o calitate multidimensionala si multistructurata, iar
secventele newtonian-carteziene, daca se produc, par a fi in mod
arbitrar alungate de un continuum complex de posibilitati infinite
inacelasi timp, ele au toate caracteristicile pe care le asociem cu
perceptia lumii materiale din „realitatea obiectiva".
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu