Sigmund Freud |
Joyce McDougall (1920 – 2011, psihanaliza) a
adus contributii semnificative la intelegerea perversiunilor,
simptomelor psihosomatice, sexualitatii feminine, creativitatii si
dependentei. Joyce McDougall s-a nascut in Noua Zeelanda unde
a obtinut un doctorat in educatie; ulterior, s-a mutat la Londra si a
studiat psihanaliza pentru mai multi ani la Hampstead Clinic for
Child Psychotherapy, unde entuziasmul Annei Freud au inspirat-o in
munca sa. Apoi s-a mutat in Franta unde a continuat studiul in
psihanaliza persoanelor adulte.Cercetarile clinice, originalitatea
teoretica, mintea deschisa si lipsa dogmatismului au
facut-o unica de-a lungul carierei sale de 60 de ani si i-au permis
sa creeze o legatura valoroasa intre scoliler psihanalitice
anglo-saxona si franceza. McDougall a scris
patru carti in domeniul psihanalizei: Plea for a
Measure of Abnormality (1978), In Theatre of the Mind:
Illusion and Truth On the Psychoanalytical Stage (1982), Theatre
of the Body: A Psychoanalytic Approach to Psychosomatic Illness
(1989) si The Many Faces of Eros (1996).
Prima piesa de puzzle asupra careia
Freud si-a indreptat atentia a fost perceptia asupra timpului.
Timpului este diferit in starea de veghe fata de cea din timpul
somnului. Atunci cand dormim sau visam, inconstientul isi gaseste
expresia directa – un vast totul si nimic pe care-l putem atinge
doar cu dificultate in starea de veghe - si timpul nu exista. Cand
cinvea ne vorbeste despre ceea ce a visat spune “Am avut un vis”.
Nu spune niciodata “Eu visez”. Din acest punct de vedere visul
este mereu “dincolo de timp”. Este posibil sa experimentam
repetarea viselor, dar in fapt doua vise nu vor fi nicioada identice.
Asadar putem spune ca orice vis, pe care ni-l amintim sau nu, este un
eveniment important.
Doar 2 din cele 23
de lucrari publicate ale lui Freud trateaza fenomenul de somn si vis
iar cea mai importanta carte care trateaza acest subiect The
Interpretations of Dreams a fost
completa in 1896. Freud considera aceasta lucrare ca fiind cea mai
importanta contributie a sa pentru intelegerea psihicului uman. In
fapt pornind de la studierea viselor el a dezvoltat intreaga teorie a
mintii. Freud spune ca o persoana care viseaza nu este in totalitate
adormita, el a observat ca starea mentala din timpul somnului este
diferita de cea din timpul visului. Freud a cret concepte care au
fost demonstrate de neurobiologi dupa 50 de ani despre starea REM
(rapid eye movement) si non-REM din timpul somnului.
REM este o etapa a
somnului caracterizata prin miscari oculare rapide sub pleoapele
inchise. Visele apar doar in aceasta faza. Fiecare persoana are pe
parcursul unei nopti in care doarme, intre 3-5 perioade de somn REM.
Ele apar la intervale de 1-2 ore si variaza ca durata. Un episod de
somn REM poate dura intre 5 minute si o ora. Din durata totala a unui
somn, aproximativ 20% reprezinta stadiul REM de somn.
O alta ipoteza a lui
Freud este ca in timpul somnului si in timp ce visam corpul este
„paralizat” si in felul acesta visul ia locul actiunii. Pentru el
acesta ipoteza repezinta un aspect important pentru a raspunde la
intrebarea „de ce visam?”
In timpul visului
existam intr-o alta stare fata de starea de veghe, o stare de
existenta fara a folosi actiunea externa adica actiunea psihica
motivata. In timpul visului nu miscam corpul si nu reactionam la
evenimentele lumii exterioare si cu toate astea ceva foarte activ se
intampla. In minte are loc un proces special. Freud simtea ca aceast
proces mental era intr-o stransa legatura cu corpul.
Corpul trebuie sa
faca anumite actiuni pentru a intra in starea de vis. Freud a
elaborat ideea ca visele sunt in legatura cu dorintele (cele mai
frecvente sunt instinctele impulsive ale corpului) si ca visele
reprezinta calea pentru implinirea dorintelor. Dar despre ce dorinte
este vorba? Freud considera ca simpla dorinta de a merge la culcare
si deci nevoia de a te retrage din lumea externa. Atunci cand
gandurile si dorintele care provin din inconstient sunt in conflict,
iar noi ne aflam in continuare in starea de somn producem visele.
Corpul
este profund implicat in starea de inconstienta. Freud numea
impulsurile instinctuale mesajele provenite de la corp catre minte
cum sunt „Am nevoie de dragoste”, „Sunt nevos”, „Imi este
foame”, „Imi este frica” si asa mai departe. Este dificil sa
distingem intre dorintele care provin din corp si cele care provin
din inconstient. Daca mesajele provenite din starea de inconstienta
si preconstienta ameninta sa se trezeasca persoana atunci una din
functiile principale ale viselor este de a preveni acest lucru. Acest
concept l-a determinat pe Freud sa numeasca visele „gardianul
somnului”.
In starea de
veghe mintea noastra constienta este bombardata zilnic cu mii de
stimuli proveniti din lumea externa si cu ganduri, senzatii si
sentimente care vin din interior (mult mai mult decat le putem
acorda atentie – altfel nu am putea sa ne continuam activitatile
zilnice). Astfel noi le dam deoparte in memoria de scurta durata si
acestea vor constitui esenta viselor din noaptea respectiva.
Perceptiile inregistrate pe parcursul zilei, dar carora noi nu le-am
acordat atentie, sunt cel mai probabil folosite ca baza in
constructia viselor cand sunt conectate cu senzatii fizice sau cu
emotii puternice (emotiile sunt fenomene atat fizice cat si mentale).
Freud numea aceste evenimente reziduurile zilei. Astfel,
mesajele care provin atat din surse somatice cat si psihice sunt
folosite pentru a crea imagini, care vor fi tesute intr-o poveste
care devine vis.
Freud a afirmat ca inconstientul nu
poate fi cunoscut direct si ca putem fi aproape de cunoasterea lui
prin intermediul viselor si de asemenea in anumite stari de boala
psihica. Pesoanele care sufera de psihoza folosesc de asemenea parti
din inconstientul lor pentru a crea halucinatii si iluzii. In plus
persoanele creative (artistii, pictorii, scriitorii, muzicinenii,
inventatorii etc) folosesc inconstientul in actul de creatie.
Prezentare facuta de Joyce McDougall
in cadrul celei de-a patra Conferinte Minte si Viata in 1992.
Sleeping,
Dreaming and Dying (Boston, Wisdom
Publications, 1997)
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu