Translate

marți, 28 mai 2013

Ganduri private, sentimente publice

Paul Ekman este unul dintre expertii mondiali de seama in stiinta emotiilor, care conduce Laboratorul pentru Studierea Interactiunilor Umane de la Universitatea California din San Diego. Paul Ekman a invatat singur sa-si controleze fiecare dintre cei peste 80 de muschi ai fetei, pentru a putea analiza cu precizie si evalua stiintific conexiunile dintre miscarile fiecarui muschi si emotiile specifice. Drept rezultat, a capatat o abilitate extraordinara de a sesiza emotii foarte rapide, care dau la iveala, prin expresiile faciale, adevaratele sentimente ale individului.

Unul dintre lucrurile despre care consideram ca deosebeste emotia de alte fenomene psihice este acela ca o emotie se produce foarte repede. Ea poate aparea intr-o fractiune de secunda (chiar daca la unii oameni dureaza mai mult). Un al doilea aspect distinctiv este estimarea automata. Evaluarea care declanseaza o emotie este atat de rapida, incat nici nu suntem constienti ca s-a petrecut. Nu suntem martori ai procesului de evaluare care genereaza emotia. De obicei, devenim constienti de faptul ca suntem speriati, furiosi sau tristi dupa ce se declanseaza emotia, si nu inainte.

Momentul in care devenim constienti se plaseaza la o jumatate de secunda sau un sfert de secunda dupa declansarea emotiei, si nu mai devreme. Aceasta se intelege prin estimare automata." Cu alte cuvinte, ne putem afla sub impactul unei emotii mai inainte de a observa ca aceasta s-a declansat.

De regula, devenim constienti odata ce emotia s-a declansat. Cand incepe, aceasta atrage si concentreaza atentia asupra ei, dar nu si in timpul procesului care a generat-o. Viata noastra s-ar schimba enorm, in bine sau in rau, daca am face evaluarea in mod constient, daca am deveni responsabili de declansarea fiecarei emotii. Or, dimpotriva, oamenii simt ca emotiile vin peste ei. Nu eu aleg sa am o emotie, sa-mi fie frica sau sa ma infurii. Ma infurii dintr-o data. De regula, pot sa-mi dau seama ce a facut cineva ca sa-mi provoace aceasta emotie, dar nu sunt constient de procesul prin care evaluez, de pilda, ce a facut Dan ca sa ma infurie.

Acesta este un element central in felul in care intelegem emotiile in Occident, anume ca putem cerceta, dar nu cunoastem momentul declansarii - un proces crucial. Noi constientizam o emotie numai cand incepem sa o traim. Nu suntem stapanii acesteia de la bun inceput."

Dalai Lama - “In practica meditatiei, in care cultivi abilitatea introspectiva de a-ti monitoriza propriile stari mintale. Pe de o parte, esti foarte atent la aparitia excitatiei, atunci cand mintea devine agitata si distrasa si, pe de alta parte, la aparitia momentelor in care mintea cedeaza delasarii si incepe sa se estompeze si sa-si piarda claritatea. Pe masura ce dezvolti aceasta abilitate introspectiva, in fazele incipiente, cand inca nu este suficiet de dezvoltata, esti capabil sa constati aparitia atat a excitatiei, cat si a delasarii numai dupa ce acestea s-au produs. Insa pe masura ce devii din ce in ce mai experimentat si cultivi aceasta abilitate cu mai multa finete, devii capabil sa discerni din timp momentul in care excitatia sau delasarea sunt pe cale sa apara. La fel stau lucrurile si in cazul aparitiei atasamentului sau a ostilitatii.”

"Acesta este un aspect foarte important", a raspuns Paul. "Este un lucru despre care noi stim foarte putin. Dar sper sa prind cateva sugestii despre modul in care ne putem dezvolta abilitatea de a cunoaste procesul de estimare."

"Potrivit psihologiei budiste, aceasta abilitate – introspectia, monitorizarea propriilor stari mintale - este considerata un derivat al inteligentei."

Teoriile cu privire la inteligenta emotionala, despre care am scris, postuleaza faptul ca constiinta de sine este una dintre cele patru capacitati principale ale acesteia. Asa ca, pentru a lamuri conexiunea Daniel Goleman a intrebat: ,,0 inteligenta emotionala?"

"De fapt, inteligenta emotionala este numai unul dintre aspectele acesteia", a raspuns Paul Ekman. " Prajna inseamna uneori «intelepciune», insa in psihologia budista este inteleasa mai precis drept «inteligenta»."

In modelul inteligentei emotionale, constiinta de sine inclusiv abilitatea de a ne monitoriza propriile emotii – reprezinta abilitatea principala, necesara pentru a fi inteligent in viata emotionala. La modul ideal, aici intra si detectarea emotiilor distructive in momentul in care sunt pe cale sa se formeze - asa cum a spus Dalai Lama ca se intampla si in practica meditatiei -, si nu doar dupa ce ele au pus stapanire pe mintea noastra, de altfel, cazul cel mai raspandit, asa cum a aratat Paul Ekman. Daca putem deveni constienti de emotiile distructive in clipa in care se trezesc, avem sanse mari sa putem alege cum sa raspundem la ele.

Ganduri private, sentimente publice
"Estimarea care se face este influentata de doua lucruri” a continuat Paul Ekman. Este influentata de istoria speciei noastre pe aceasta planeta. Exista un teoretician care considera ca lucrurile la care reactionam reflecta intelepciunea acumulata de-a lungul epocilor. Mai este influentata si de istoria noastra personala. Atat filogeneza, cat si ontogeneza - ceea ce s-a dovedit util si avand rol de adaptare pentru omenire si ceea ce s-a dovedit util si avand rol de adaptare pentru propria noastra crestere si dezvoltare - determina reactia de estimare.

Emotiile sunt publice, nu private. Prin aceasta inteleg faptul ca expresia le semnaleaza altora, prin voce, chip si gesturi, ce emotie simtim. Gandurile noastre sunt private; emotiile insa nu. Altii stiu cum ne simtim - si acest lucru este foarte important pentru crearea relatiilor dintre oameni."

Aceasta observatie a declansat o lunga discutie in tibetana, Dalai Lama cautand echivalentul tibetan pentru termenul "gand", asa cum il folosise Paul. Aici intervine o problema fundamentala in dialogul lui Dalai Lama cu psihologia: in viziunea budista, gandurile sunt considerate, in mod normal, incarcate
de emotii, iar emotiile sunt invariabil combinate cu ganduri, asa ca termenul tibetan pentru gand include si nuanta sa afectiva. Sistemul tibetan nu tine prea mult la distinctia clara dintre gand si emotie, care se face in Occident, ci considera mai degraba ca acestea se intrepatrund - o conceptie mai apropiata de realitatea creierului, dezvaluita de neurologia moderna.

"Cineva poate avea o atitudine care se amesteca cu o emotie - sa zicem, o atitudine negativa, care este urmata de ceva asociat cu ura", a observat Dalai Lama.

"Multe ganduri implica emotii", a recunoscut Paul, "dar nu toate gandurile. Daca gandul este conectat cu o emotie, o sa poti observa un indiciu al emotiei. Permiteti-mi sa aduc un exemplu pe care l-am subliniat intens in lucrarea mea despre inselare. Daca vorbiti cu un individ suspectat de un delict si pare ca se sperie, nu stiti daca este animat de frica de a fi prins sau de frica unei persoane oneste, nevinovate ca nu va fi crezuta. Nu putem spune ce proces mintal are loc. Putem identifica emotia legata de gand, dar nu si continutul gandului. In ambele cazuri ii va fi frica.

In piesa lui Shakespeare, Othello o ucide pe Desdemona. El avea dreptate atunci cand a observat ca ei ii e frica, dar a gresit in atribuirea cauzei fricii. A crezut ca este o femeie care se teme pentru ca a fost prinsa inselandu-si sotul. Insa era o femeie care se temea pentru viata ei, din cauza unui sot gelos."

"In context budist", a spus Dalai Lama, "se face adesea incercarea de a intelege relatia cauzala dintre emotii si ganduri. In multe cazuri, avem o emotie puternica care da nastere unei anume intentii; adesea emotia precede gandul sau actioneaza ca un catalizator pentru acesta.

In filozofia morala budista vorbim despre trei tipuri de stari mintale nevirtuoase, dintre care doua sunt strans legate de emotii. Una este pizma/aviditatea, iar cealalta, reaua-vointa. Pizma este generata de un atasament puternic fata de un anumit obiect. Atasamentul da mai apoi nastere gandului «Eu vreau acest lucru.» Pizma poate fi provocata si de manie sau de alte emotii. In mod asemanator, mania si ura determina adesea reaua-vointa si gandurile asociate."

"Nu am nici o obiectie", a raspuns Paul.

"Ideea este", a explicat Dalai Lama, "ca emotiile par sa preceada gandurile."

"Uneori le preced", a raspuns Paul, "alteori sunt simultane, iar alteori apar dupa acestea."

Prezentare facuta de Paul Ekman in cadrul celei de-a opta Conferinte Minte si Viata la Dharamsala, in 2000.
Emotii distructive: Cum le putem depasi? (Curtea Veche 2005)

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu