Ce este realitatea? Este ceea ce auzim,
vedem, intr-un cuvant, percepem in starea de veghe. Intreaga noastra
perceptie este trecuta prin filtrul mintii care ne decodifica
informatia. Dar mintea nu se multumeste doar cu asta si in acelasi
timp adauga si etichete (bun-rau, frumos-urat, cald-rece,
intuneric-lumina etc.), deformam realitatea.
Cat de mult deformam noi realitatea?
In vorbirea curenta spunem “este
frig”, insa in realitate noi nu masuram frigul, ci doar
caldura. Asadar, am introdus un cuvant, un concept care
descrie lipsa caldurii. La fel este cu intunericul. Spunem
“este intuneric”, insa noi nu masuram intunericul, ci doar
lumina, intunericul este lipsa luminii. Prin intermediul
dualitatii incercam sa definim mai repede si mai usor o stare. Dar
oare nu procedam la fel si in privinta dualitatii bine-rau? Raspunsul
il primim de la Eckhart Tolle in articolul: “Binele superior,dincolo de bine si rau”.
Daniel Goleman in “Inteligenta
Emotionala” ne invita sa descoperim puterea contemplatiei.
Exista doua niveluri diferite ale
realitatii: experienta bruta, asa cum este ea si stratul suprapus al
reactiei mentale fata de ea (ganduri, pareri, opinii, senzatii,
emotii etc.). Daca separam experienta bruta de stratul mental
suprapus acesteia, putem elibera un spaţiu mental (adica putem face
o pauza in sirul gandurilor). In acest spatiu este loc pentru a
examina daca nu cumva adapostim presupuneri care deformeaza
realitatea, opinii neintemeiate sau perceptii inselatoare. Putem
vedea in ce fel suntem definiti de gandurile si sentimentele noastre,
pe masura ce vin si se duc - putem sa ne vedem chiar si lentilele
(modul propriu de a defini lumea).
Contemplatia este doar un simplu martor
la ceea ce se intampla in minte, fara sa se reactioneze in vreun fel;
acest tip de constientizare ne permite sa experimentam lucrurile fara
sa le judecam sau sa le interpretam, fara sa ne agatam de ele sau sa
ne impotrivim. Aceasta calitate a constientizarii cercetatoare
depaseste nivelul la care doar ne gandim la ceea ce se intampla,
inaintand catre o ascultare intimă mai profunda, care observa
gandurile si sentimentele in timp ce ele vin si se duc.
Daca privim doar prin lentilele
presupunerilor noastre, ale opiniilor si convingerilor noastre, nu ne
dam seama de felul in care aceste lentile deformează realitatea
momentului. Mai mult, faptul ca ne multumim cu presupunerile noastre
ne impiedica sa cercetam contemplativ ceea ce se intampla in
realitate.
Aducand gandurile si sentimentele
noastre in lumina unei atentii care observa, putem vedea lucrurile
asa cum sunt de fapt si nu asa cum credem noi ca sunt. In decursul
acestei cercetari contemplative nu facem decat sa ne observam
reactiile, fara sa ne identificam cu ele.
Asadar, contemplatia ne permite sa
traim experienta in mod direct, nu prin lentilele aburite ale
presupunerilor si asteptarilor noastre, ci cu o constiinta
exploratoare. Natura cercetatoare a contemplatiei este una dintre
calitatile ei esentiale.
Un invatator i-a intrebat pe copiii din
clasa intai ce culoare au merele. Majoritatea copiilor au raspuns
„rosie”, iar cativa au spus „verde”. Dar un alt copil a
ridicat mana si a spus: „alb”. Invatatorul a explicat cu rabdare
ca merele sunt rosii sau verzi, iar uneori galbene, dar niciodata
albe. Dar copilul a insistat. In cele din urma, el a spus: “priviti
in interior”.
In absenta contemplatiei, perceptia ne
mentine la suprafa si adesea pierdem alte niveluri ale realitatii.
In vechea limba Pali pe care o vorbea
Buddha, termenul pentru cercetarea contemplativa este “vipassana”,
care, in traducere literala, inseamna „a vedea lucrurile asa cum
sunt de fapt”. Primul pas catre aceasta viziune clara il facem
atunci cand ne oprim si devenim contemplativi, intrerupand fluxul
gandurilor, al sentimentelor si al reactiilor noastre obisnuite.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu