Translate

sâmbătă, 8 februarie 2014

Contemplarea actului de a manca

Ceea ce ne diferentiaza de animale este constienta de sine. Dar cumva in timp am pierdut aceasta capacitate, ne-am creat niste programe mentale care functioneaza pe pilot automat si am devenit niste roboti. Aceste programe mentale ne creeaza iluziarealitatii si chiar ne imbolnavesc – Valeriu Popa: Vindecarea prin gandire.

Actul de a manca este un proces primar situat in partea reptiliana, cea mai primitiva a creierului. De regula, mancam in mod automat, privind la televizor, pierduti in ganduri sau discutand cu altii, fara a acorda o atentie prea mare experientei actului de a manca. Avem nevoie de mai multe condimente pentru a simti gustul pe care il are mancarea, mancam mai mult decat avem nevoie, ingreunam preocesul digestiei fiind atenti la orice altceva decat la mancare si actul de a manca. O parte dintre problemele de sanatate sunt cauzate de actul inconstient de a manca.

Daniel Goleman
Daniel Goleman in “Inteligenta Emotionala” ne invita sa descoperim arta contemplatiei in procesul de a manca.

Daca va hotarati sa luati una dintre mese adancindu-va in contemplatie, veti observa poate ca veti simti mai bine gustul mancarii si ca veti fi mai constient de semnalele de satietate pe care vi le transmite trupul.

Atat de mult din ceea ce facem in viata este determinat de modurile inconstiente in care ne raportam si reactionam! Atata timp cat nu suntem constienti de felul in care aceste obiceiuri ne conduc viata, ele continua sa ne controleze. Primul pas pe care il putem face pentru a schimba aceste obiceiuri consta in a deveni constienti de ceea ce se intampla.

Trebuie sa ne intoarcem catre calitati precum efortul si claritatea pentru a ne trezi din aceste obiceiuri puternice care ne conditioneaza, sa le privim cu mai multa atentie, renuntand la modalitatile obisnuite de a percepe. Constientizarea contemplativa catre o activitate neutra: aceea de a manca.

Aveti nevoie de cateva inghitituri de mancare pentru aceasta meditatie. Cateva stafide ar fi o alegere buna. Tineti stafidele in palma. Inainte de a incepe sa mancati, incercati sa aflati daca aveti pareri preconcepute despre ce inseamna sa mancati o stafida. Apoi renuntati la aceste presupuneri. Concentrati-va atentia asupra stafidelor din palma, astfel incat toate simturile dvs. sa devina alerte si treze, observand prin contemplatie forma, marimea si consistenta fiecarei stafide, jocul de lumini si umbre de pe suprafata fiecarei stafide. Acum, cu o atentie deplina, ridicati cu grija una dintre stafide cu cealalta mana, in vreme ce mana care tine restul stafidelor se relaxeaza. Constientizati complet toate simturile dvs. in timp ce atingeti, strangeti si mangaiati o stafida cu degetele, contemplati senzatia atingerii. Apoi ridicati incet stafida spre buze, observand senzatiile pe care le resimtiti in timp ce schimbati pozitia mainii, apropiind-o de gura. Atingeti stafida de buze. Observati salivarea anticipata care se produce atunci cand intentionati sa mancati stafida. Acum, cu buzele, cu dintii si cu limba - urmarind cu atentie toate procesele implicate — introduceti stafida in gura si incepeti sa o mestecati. Constientizati explozia de arome, aciditatea si dulceata, parfumul ei, consistenta, in timp ce se desface in gura mestecand-o; miscarile gurii, ale limbii, in timp ce stafida se indreapta catre gat si mai departe. Apoi remarcati absenta ei din gura dumneavoastră. Observati daca simtiti dorinta de a lua repede o alta stafida, pentru a resimti din nou explozia de arome... si asa mai departe, pana la ultima stafida. Dupa ce ati terminat, reflectati asupra acestui mod de a manca stafidele, comparativ cu modul in care le mancati de obicei — si aflati daca experienta a fost diferita fata de cum v-ati asteptat sa fie.

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu

Daruind, veti dobandi! Sustineti acest blog oferind o donatie!